Thursday 15 December 2011

Sarangheyo Oppa! Bab 3

Bab3
“Hei!! Bangunlah Hana! Kau ni buat malu aje!” Puteri Balkis merapati aku. Dia menarik tanganku supaya bangun.
 “Tak nak ! Nak tercabut kaki aku ikut kau sana sini.”Aku masih terkaku dilantai,tanpa mempedulikan leteran Puteri Balkis.
“Apa nak jadi,jadi lar. Aku tak mau mengalah! Never!” Aku berikrar.
“Macam nak tercabut kaki aku nih ikut kau shopping.Semua kedai yang ada kat sini semua kau nak masuk.Aku dah tak tahan!” Aku mencurah rasa hati,biar Puteri Balkis sedar sikit yang mereka sudah menghabiskan masa selama 4 jam disitu menjelajah dari satu kedai ke satu kedai.
Puteri Balkis memandang sekeliling.”Adoyai,malu aku macam ni.”
Orang ramai memandang pelik ke arah kami berdua.Tak kurang juga yang melemparkan senyuman sinis.Mungkin tertanya-tanya,drama apa yang sedang kami berdua lakonkan sekarang.
“Yela,yela! Kita pergi rehat kejap kat Starbuck.”Puteri Balkis mengalah.
“Yes!! Ka cha (jom)”Aku terus melompat bangun.Akhirnya,victory is mine!! Ha ha ha..

“Aku ade something nak bagitau kau ni.”Aku bermukadimah. Diam.
Aik? Dia buat dunno aje..Tak kan merajuk lagi kot si Balkis ni??
“Hoi Balkis! Kau dengar tak ape yang aku cakap ni.” Tak tahan beb kalau time aku cakap orang buat dunno aje.
“Hurmm hape?” Puteri Balkis balas. Lemah plus takde mood.
“Janji kau takkan gelak kat aku kalau aku bagitau kau pasal benda ni?” Aku buat muka skupang.
He he he taktik untuk meraih simpati.
Pelik jer si Hana ni,selalunya dia redah aje. Puteri Balkis memandang hairan. Kali ni siap suruh aku berjanji segala bagai.Hape hal? Hati Puteri Balkis bermonolog.
“Janji dulu yang kau tak kan gelakkan aku.” Aku menuntut agar Puteri Balkis berjanji.
Tiba-tiba, “Kau jatuh chenta ke Hana? OMG! Tak sangkanya aku!! Kau yang baik sikit dari Budak Setan tu dah jatuh chenta!” Jerit Puteri Balkis.
Dah macam kena sawan pun ada Puteri Balkis ni..Hu hu hu
“Nah! Hape kes kau ni tetiba jerit Balkis oii,ade ke aku cakap aku dah fall in love?? Takde kan.” Aku cuba untuk menenangkan Puteri Balkis yang ‘menggila’.
“So,boleh tak kau dengar dulu ape yang aku nak cakap,ni tak sesuka hati kau aje buat conclusion sendiri.”
Terdiam Puteri Balkis. Malu dengan kelakuannya tadi.”Owh,salah ke? Sori lar Hana aku ingatkan kau dah jatuh chenta tadi,he he.”
“Banyak la kau punya jatuh chenta.” Pening aku dengan fiil ‘puteri bunian’ seorang ini.
“Hurmm lanih kau dengar ape yang aku  nak cakap ni elok-elok,”Ujar aku serius
“no repeat-repeat harap maklum.” Slumber memberi amaran.
Puteri Balkis hanya memandang dengan diam sambil laju tangannya membawa goblet yang berisi jus mangga ke mulut.
“Aku kena kahwin.” Ringkas plus padu plus power equal (=)to takde perasaan!
Hampir tersembur jus mangga yang ada dalam mulut Puteri Balkis mendengar kata-kata aku.
“What?! Kau nak kahwin Hana? Apesal? Kau biar betul? Dengan sape?” Sekali lagi Puteri Balkis menjerit.Terkejut mungkin dengan berita yangaku sampaikan.
“Yela kahwin dengan anak best friend abah aku.” Jawap aku perlahan.Tak bersemangat.
“But why?” Soal Puteri Balkis tidak berpuas hati.
Mau tak,Hana Humaira yang dikenalinya sejak mereka masih dialam tadika lagi tidak pernah bercinta hatta bercakap tentang seorang insan yang bernama LELAKI  sepanjang perkenalan mereka..
Tetapi sekarang… Puteri Balkis terkedu seketika.
“Kau jangan main-main Hana.Tak kelakar pun tahu.” Serius muka Puteri Balkis memberi amaran.
“Kau tengok muka aku sekarang ni macam main-main ke Balkis?” Ujar aku tenang.
“Tapi apesal tiba-tiba aje kau nak kahwin?” Soal Puteri Balkis
“Correction.Bukan nak kahwin” Aku menekan perkataan nak itu “tapi kena kawhin,dua maksud yang berbeza,kawan.” Aku meneruskan tanpa mempedulikan cebikkan Puteri Balkis.
“Aku kena kahwin sebab ibu and abah aku yang suruh.” Tenang.Tanpa perasaan aku bercerita.


“Adik duduk sini kejap.” pinta ibu ketika aku menghidangkan air untuk mereka selepas dinner.
“Nape ibu,abah?” Tiba-tiba aje,pelik.
“Kami ada something nak bagitau adik ni.”Ibu berkata perlahan.
“Ahh,sudah apehal plak ni?” Serius aku cuak gile.Rileks lar wahai hati. Cool.
“Kami tau mungkin kamu akan terkejut dengan ape yang akan kami sampaikan ni,” Abah menyampuk  “tapi kami harap adik dapat terima seadanya.” Abah meneruskan kata-katanya apabila melihat aku hanya duduk terdiam dan terpaku.
“Abah nak jodohkan adik dengan anak kawan lama abah.” Abah berterus terang.
Bukk!! Terjatuh aku dari sofa apabila mendengar apa yang abah katakan.
“Aku? Kahwin? Dengan anak kawan abah? Gila! Tak kan kot?”
Aku mula tak senang duduk.Diam.Tak terluah melalui kata-kata.
“Err,abah.” Aku cuba untuk membantah.
“Dengar dulu apa yang abah nak cakap” abah memotong kata-kata aku.Tak bagi chance langsung untuk aku bersuara.
”Kami tau adik masih lagi study tapi itu juga bukan halangan untuk adik berkahwin kan?” Ujar abah tenang.
“Uncle Kamal,adik ingat tak dengan uncle Kamal?”Abah bertanya.Lembut.
Aku hanya mengangguk kepala.Uncle Kamal.masakan aku lupa dengan empunya nama itu.
Uncle Kamal kawan baik abah semasa di sekolah menengah dulu. Abah sering bercerita tentang uncle Kamal walaupun aku belum berkesempatan untuk bertemu dengannya kerana uncle Kamal telah berhijrah ke luar negara sewaktu aku masih baby lagi.
“Abah nak kahwinkan adik dengan anak Uncle Kamal,ape nama dia,yang?”Tanya abah yang terlupa nama ‘bakal’menantunya.
“ Muhammad Iskandar Haqiem.”Jawab ibu ringkas.
Aku hanya diam.Tak tahu nak kata apa. Iskandar Haqiem. Sebut aku di dalam hati.
“Sebenarnya abah dengan ibu pernah berjanji dengan Uncle Kamal dulu,kalau kami ada anak perempuan kami akan jodohkan dengan anak tunggal dorang.” Abah bercerita.
Aku? Nak buat apa lagi.Duduk diam-diam. Dengar apa yang abah sedang bagitau.
Takde keinginan untuk membalas.
“Adik?” Ibu memanggil,mungkin tak senang duduk kerana melihat aku hanya diam tak bersuara.
Diam. “Hana Humaira!” Abah memanggil dengan nama penuhku.
“Ha? Ya... Err... Kenapa adik?” Umpama mechine gun,aku terus bertanya.
“Asal,tak kahwinkan dengan along aje?” Aku bersuara perlahan.”Lagipun kan along kan dah abis belajar,kahwinkan aje dengan along.” Cadangan terbaik untuk melepaskan diri. Hu hu hu…
Ha ha ha!!! Abah tiba-tiba gelak tak hengat dunia.
Aik? Aku salah bagi cadangan ke? Tiba-tiba aje abah gelak.Ini yang aku blurr ni.
“Adik-adik.” Okey,abah dah tenang sikit
“Tadi kami bagitau adik nama bakal menantu kami tu ape?” Abah bermain teka-teki denganku.
“Er,Iskandar Haqiem.” Jawabku keliru.
Abah mengangkat kening sambil tersenyum sinis. Hah? Adeh… Pening aku.
“Dah tu tak kan adik nak abah dan ibu kahwinkan Iskandar dengan along kot?”Abah menahan tawa yang akan pecah bila-bila masa aje.
Hah? What going on here? Nape,tak boleh kahwinkan along dengan Iskandar tah sape tuh?
“Adik,along adik tu kan lelaki.”Ibu menyampuk perlahan.”Tak kan lelaki nak kahwin dengan lelaki? Haram tu,berdosa.”
Bukkk!! Kali ni bukan setakat jatuh dari sofa aje,tapi rasa macam kena hempap dengan batu yang maha besar.
Alahai.. Macam mana la aku boleh lupa ni.Along aku kan lelaki dah sah-sah tak boleh bahkan tak akan pernah boleh berkahwin dengan anak uncle Kamal itu.
”He he he” Aku cuba cover line “orang lupa plak yang along orang tu laki.” Alasan yang pandai gila.

“Ha ha ha!! Kau ni memang lawak lar Hana!” Kelakar sungguh Puteri Balkis mendengar cerita kawannya yang seorang ini.
“Amboi,syok gila kau ketawa ye Balkis. Sampai keluar air mata palsu kau tu” Perli aku.Pedas.
Kurang asam betul minah sekor ni.Aku mendengus.Tak puas hati.
“Ye lar,macam mana kau boleh bagi cadangan macam tuh?” Puteri Balkis tergeleng-geleng tidak percaya
“Dah sah-sah along kau tu lelaki.Mana lar boleh kahwin dengan si Iskandar tu.” Puteri Balkis sambung ketawa tanpa menghiraukan keadaan sekeliling.
“Hah,gelak la kau selagi boleh gelak.”Pasrah aje lar,dah memang salah aku pun.
Kalau along tahu mesti aku kena ‘bahan’ dengan dia seminggu tujuh hari tujuh malam ni.
“Tapi bila fikir balik,bukan salah aku pun.Yela,along yang asyik sibuk memanjang.” Aku membebel perlahan.”Along tuh nak balik sini pun payah.”
Muhammad Hanif Farhan pemuda berusia 29 tahun yang berkerja sebagai juruterbang disalah sebuah syarikat penerbangan di Singapura merangkap abang sulungnya itu asyik sibuk aje memanjang,bahkan hendak pulang ke Malaysia pun hanya tiga empat kali dalam setahun.
Itu yang menyebabkan Hana kadang-kadang terlupa akan abangnya yang lebih tua lapan tahun darinya itu.












No comments:

Post a Comment